nedeľa 24. augusta 2014

Nix, Garth: Sabriel

Sabriel pochádza z rodu Abhorsenov – pradávnej línii nekromantov, ktorí mŕtvych nevyvolávajú, ale posielajú a držia v krajine Smrti.
Vďaka dlhotrvajúcim problémom v Starom kráľovstve vyrastá Sabriel v susednej krajine za Múrom, v Ancelstierre, kde mágiu nahradili nové technológie. 
Chráni Múr Staré kráľovstvo pred technológiami, aby si mohlo udržať svoju mágiu alebo drží staré magické sily a nevyspitateľné tvory na jednom mieste?
Jedno je isté – Sabriel so svojím magickým nadaním v Ancelstierre nezapadá. Keď jej jedného dňa otcov vyslanec z krajiny mŕtvych doručí nekromantské dedičstvo patriace jej otcovi, môže to znamenať len jedno. Predchádzajúci Abhorsen už nie je medzi živými a ona musí nastúpiť na jeho miesto.
Možnosť, že jej otec zomrel si Sabriel nepripúšťa. Odchádza do Starého kráľovstva, domoviny ktorú nepozná a ani len netuší, aké by boli následky keby sa nevrátila.
____

„Volí si stezku chodec, nebo stezka chodce?“
____

Ó, áno. Znie to veľmi fantasy-klišoidne. Prekvapivo nie je.
Myslím si, že nie som jediná, ktorú táto kniha milo prekvapila - keď som si po prvý krát prečítala o čom príbeh je, zaradila som to do zoznamu kníh, ktoré si niekedy dákym zázrakom prečítam. Veľa chvály od nadšenca fantasy literatúry ma prekvapilo, po knihe som zo zaujímavosti siahla skôr ako som plánovala  a neľutujem.
Kniha určite pôsobí ako fantasy klišé, ďalšia young-adult literatúra - a hoci sa v nej v istých chvíľach klišé objavujú, je tak bravúrne napísaná, že ich tak vôbec nevnímate. 
Systém nekromancie je premyslený a veru s lepším som sa nestretla. Z fantasy kníh, ktoré som prečítala ju určite radím medzi tie najlepšie - autor vie, ako vykresliť postavy, mať premyslený systém a ako správne dávkovať dej, aby čitateľ knihu nepustil z rúk očakávajúc, čo sa stane na nasledujúcich stranách.
Nejde pri tom o žiadnu novinku, Sabriel v origináli vyšla v roku 1995 - v zahraničí zaznamenala úspech a radí sa ku známym sériám, ktoré si môžu prečítať rôzne vekové kategórie - či už dvanásťroční, dvadsaťroční alebo starší.
K nám sa dostáva s menším (ehm, 19 ročným) meškaním a v septembri (5.9.) by ste ju už mali nájsť v kníhkupectvách.
Konečný verdikt? Túto fantasy klasiku rozhodne odporúčam.

2 komentáre :

  1. oj podla obalu som si myslela, ze manga... fantasy necitam, az na vynimky...takze ked je toto najlepšejšejšie, tak by som sa nechala nahovorit :DDDDD ...je to smutne ako k nam vsetko lezie so strasnym onekorenim....a to sa netyka len knih.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ozaj to pôsobí podľa pôvodnej obálky ako manga :D
      Sprav výnimku. ˇ_ˇ

      Odstrániť

Autorka tohto blogu sa snaží odpovedať na vaše komentáre.