štvrtok 23. apríla 2015

Rowell, Rainbow: Attachments

Príbeh pre všetkých miernych stalkerov... Áno, myslím tým aj teba.

Eleanor & Park, Fangirl - to sú tituly dvoch kníh, ktoré autorku Rainbow Rowell preslávili naprieč knižným youang adult žánrom a ktoré ju zaviali aj do našich končín. Ale aká je jej prvotina nesúca názov Attachments, ktorá je určená pre trošku starších čitateľov?
Lincoln sa vo svojom živote doslova zasekol. Vysokú školu, ktorej štúdium mal rád, práve doštudoval; priateľku, odkedy mu Sam v prvom ročníku zlomila srdce nemal, matka je naňho citovo naviazaná, preto sa nemôže len tak ľahko odsťahovať/osamostatniť a navyše neznáša svoju novú prácu.

Píše sa rok 1999, firmy začínajú používať na pracoviskách e-mailovú poštu a Lincolnova práca spočíva v jej kontrolovaní. Zamestnanci miestnych novín ju totižto používajú skôr na osobné než na pracovné účely. Ak použijú niektoré z červených zakázaných slov, e-mail sa ocitne v Lincolnovej schránke.
Čítanie často krát súkromných správ je Lincolnovi proti srsti. Nepáči sa mu, že je platený za zasahovanie ľuďom do ich súkromia.


Beth a Jennifer pracujú ako redaktorky v tých istých novinách ako Lincoln a ich konverzácie sú zamorené samými červenými slovami, keďže si písaním krátia nudné chvíľky v práci. Bez toho aby Lincoln vedel o koho v skutočnosti ide, si cez ich konverzácie vytvorí k obom vzťah - teší sa, keď si v schránke nájde ďalšie ich zakázané správy a ak sa dlhší čas "neozývajú", rozmýšľa čo sa im mohlo stať. Ako dobré kamarátky si Beth s Jennifer nepíšu len o triviálnostiach v ich životoch po práci, ale riešia aj životné dilemy. Lincoln sa do jednej z nich mimovoľne zamiluváva, bez toho, aby ju niekedy videl. A zrazu sa dostáva do ich dopisovania aj on...

-

Po knihe som siahle cez víkend, dúfajúc, že pôjde o skutočnú oddychovku. Nie oddychovku typu "bolo to nič moc, preto to označím ako nenáročné oddychové čítanie", ale ako oddychovku "bolo to milé, iné a určené k nedeľnému popoludňajšiemu čaju, keď chcem úplne vypnúť". Želanie sa mi splnilo.

Dej mi prišiel zaujímavý, vzájomné stalkovanie našich hlavných hrdinov neskutočne roztomilé. Veď kto si v dnešnej dobe trochu nepostalkuje po niekom, kto ho zaujíma - keby že má Sherlock vo svojej dobe k dispozícii facebook...

Nebudem to však preháňať so superlatívmi - prvá polovica knihy mi prišla príliš pomalá a bola by som radšej, keby posledná kapitola bola viac rozpísaná.
Autorkin nenútený štýl písania sa mi páčil, angličtina nebola komplikovaná, takže ak aj v angličtine čítate minimálne, nemusíte sa obávať, že by ste niečomu nerozumeli.
Ale tá prvá polovica... Ozaj by jej nezaškodilo trochu viac rezkosti. Ale ok, je to prvotina a vôbec nie zlá.

Nenájdete tu akciu, drámu, šponovanie nervov, monumentálne scény (ako vo fantasy). Attachments je taký zamilovaný príbeh s milými charaktermi, niečo, čo chcete čítať na dovolenke (lebo viete, že na dovolenke si nemôžete dovoliť čítať s napätím knihu na jeden šup), či na ceste vlakom alebo v slabej chvíľke, keď chcete zamilovaný sladší príbeh ale rozhodne nie červenú knižnicu alebo kilá cukru.

P.S.: Áno, ja viem, že mám chybu v tom citáte, ale absolútne sa mi to nechce znova prefotiť. A áno, bolo to fotené 29.1. - v ten deň som chcela napísať tento môj čitateľský blogový zápisok, ale nevydalo. Akosi som doteraz nevedela správne sformulovať slová a vety pre túto knihu.

6 komentárov :

  1. Túto som myslím nedočítala úplne dokonca, ale stále si vravím, že ju dám aspoň ako audioknihu, príde mi od Rowellky ako zatiaľ to najlepšie, čo napísala :) Takže hovoríš, že druhá polovica je lepšia? Inak, nápad s fotkou výborný, čo tam po chybe :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Začiatok bol pomalý, už som sa pristihla pri tom, že som rozmýšľala nad tým, že knihu odložím... A potom sa to zvrtlo a prečítala som to na jeden šup ;)
      Je to práve ten typ knihy, ktorý si chceš prečítať na dovolenke - niečo, čo nie je hlúpe, ale zároveň to dokážeš odložiť, pretože máš dovolenkový program. (ja zase na dovolenkách čítam úvahové diela ;D)

      Odstrániť
    2. No tak vidím, že ak ju chcem dočítať, tak si musím vziať dovolenku :D No, nebola by som proti :)))

      Odstrániť
  2. Já jsem se taky nejdřív nemohla začíst, ale pak mě příběh pohltil. Ty mladé dámy byly moc chytré, vtipné, jejich e-maily mě okouzlily, příběhy vtáhly. Hlavní mužský hrdina mi ze začátku nebyl až tak sympatický - já ty muže typu mouchy snězte si mě moc nemusím, ale nakonec jsem si to moc užila. Je to příjemná knížka, u které si člověk odpočine, ale rád se k ní po čase vrátí, protože je to chytře napsané.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa tiež na začiatku nepáčil - ale páčilo sa mi, ako ho autorka spracovala. Na začiatku, keď sa sám opisoval, tak teda nič moc, ale potom keď bol opisovaný z pohľadu iných, až vtedy som pochopila, že sám seba podceňoval. Nielen čo sa týka výzoru, ale aj charakterovo.
      Tiež mám pocit, že sa k nej ešte niekedy vrátim. :)

      Odstrániť

Autorka tohto blogu sa snaží odpovedať na vaše komentáre.